Blokkerer 900.000 anrop i uka – slik forsøker Telenor å stoppe telefonsvindlere
Telenor har utviklet en ny metode for å hindre såkalt spoofing. Men svindlerne blir stadig mer kreative. Les om noen av metodene her.
Visning: | 3× |
Vurdering: | 0× |
Tjenesten oppstod i 2011 i Tsjekkia. Det er et nettbasert forum, der brukere kan dele sine erfaringer med telefonnumre, og det både de plagsomme (særlig telemarketing, spørreundersøkelser) og de nyttige (f.eks. kurerer, offentlige kontorer)..
Helt fra starten av er tjenesten blitt veldig godt tatt imot, så det oppstod snart videre språkversjoner. I dag virker forumet på over 20 språk og i 34 land rundt om i verden.
Tjenesten er bestemt for alle som vil identifisere eieren av et ukjent telefonnummer. En nyhet fra forumets skapere er etableringen av Call Insider-mobilapplikasjonen for Android-telefoner. Denne applikasjonen, som er koblet til telefonkatalog.co.no nettsteddatabase, tillater også brukere automatisk å blokkere telemarketing-numre.
Telenor har utviklet en ny metode for å hindre såkalt spoofing. Men svindlerne blir stadig mer kreative. Les om noen av metodene her.
Flere personer er oppringt fra politiets telefonnummer av en som utgir seg for å være etterforsker og ber om sensitiv informasjon. – Anmeld, sier politiet.
Melding fra administratoren til nettsiden telefonkatalog.co.no „Hjelp andre besøkende av nettsiden, ved å dele dine erfaringer med dette telefonnummeret. Når ringte dette nummeret til deg og hvor ofte? Hva var gjenstand for samtalen, hvis du tok den? Etter at du har sendt den, vil din kommentar bli vist her.“